сряда, 18 септември 2013 г.

БНР и социалните медии

През тази седмица в БНР се проведе двудневен семинар „Социални медии за радиопрограми” с лектор от Европейския съюз за радио и телевизия (EBU). Участвах в такъв семинар и през май 2012 г. и благодарение на наученото направих страница във фейсбук на предаването си „Европа без граници” по пр. „Хр.Ботев”, а по-късно създадох и свой блог в Google+. Нещо повече, вложих голяма част от наученото в концепцията, с която кандидатствах в конкурса за генерален директор на БНР през май т.г.! Бях щастлива, че съм имала шанса да науча за най-новите тенденции в медийното пространство и бих могла да ги приложа на практика. За какво става дума: да се популяризират предаванията на БНР чрез социалните медии – Фейсбук, Туитър и др., които привличат все повече хора по света!
          Веднага след като подадох документите си за конкурса в края на април, бях командирована в Перуджа, Италия, където се провеждаше поредният Световен фестивал на журналистиката. Там се убедих, че онова, което съм написала в концепцията си за развитие на БНР, напълно се вписва в съвременната медийна среда в Европа и по света.  Дадох си сметка, че ако продължим да стоим настрана от тези процеси, след 3 години ще бъдем отчайващо изостанали.
         На семинара през изминалите два дни още веднаж осъзнах колко съм била права да заложа на стратегия за популяризиране на БНР чрез социалните медии. Само че тази констатация си остана за мое лично удовлетворение, защото на конкурса за генерален директор на медията ни през май СЕМ прецени друго. Победител се оказа кандидат, който беше предпочетен заради опита си в частните медии през периода на прехода у нас. Преходът не беше най-успешният период в България, но СЕМ заложи на този аргумент. Доколкото разбрах, предложеното от мен беше квалифицирано като нещо имагинерно за българската действителност. Нещо, на което времето още изобщо не е дошло у нас. А то е реалността в Европа и по света! Оттук възниква въпросът за компетентността на СЕМ. Има и друг тревожен въпрос – за безпристрастността на СЕМ при избора на генерален директор на БНР. Защото протоколите на регулаторния орган са красноречиви! Не ми се щеше да пиша критични бележки за СЕМ точно сега, защото в края на миналата седмица той беше разкритикуван от една политическа група в Народното събрание и нямам никакво желание да се вписвам в контекста на тази критика. Но двудневният семинар в БНР за социалните медии през тази седмица ми напомни каква концепция за радиото ни беше пренебрегната и на какво беше отдадено предпочитание от СЕМ. През слеващите дни ще пиша по-подборно за това. Сега само ще цитирам лектора ни от EBU Джъстин Кингс: „Присъствието онлайн днес е норма, а не изключение. То не е придатък на радиопредаването, а неотменна част от него”. И още: „Стратегията за използване на социалните мрежи за популяризиране на една обществена медия може да се осъществи единствено отгоре надолу”, т.е. необходимо е първо началниците ни да осъзнаят необходимостта от по-осезаемо и осмислено присътвие на БНР във Фейсбук, Туитър и т.н. Ако тази необходимост се осъзнае единствено от подчинените... предстои пълен неуспех!

         Ще кажа само, че въпреки поканата да присъстват на семинара за социалните медии през тази седмица, нито един началник в БНР не ни удостои с присъствието си. Ясно е какво предстои на БНР през следващите 3 години. Висоцки го е казал добре: Бег на месте!

Няма коментари:

Публикуване на коментар