вторник, 30 юли 2024 г.

Откриването на Олимпийските игри 2024, което разбуни духовете

 


Не е чудно, че четири дни след началото на Олимпийските игри в Париж все още продължава да се коментира церемонията по откриването им. Реших и аз да изразя мнението си, когато след първоначалните възторзи от иновативния подход на режисьора на спектакъла Тома Жоли, се надигна мътна помитаща вълна на отрицанието й най-вече с аргументите за поругаване на християнските ценности и участието на ЛГБТ общността. Едва ли не ние, които бяхме харесали този спектакъл, трябваше да се засрамим заради пошлия си вкус и да се скрием в миша дупка. Точно това ме предизвика и аз да взема думата. Написах във Фейсбук следното:

         „Нямам никакво намерение да споря с хората, които говорят с възмущение и дори с отвращение за откриването на Олимпийските игри. Аз няма на променя мнението си. Спектакълът за мен беше грандиозен, новаторски, предизвикателен. Онова, което ме шокира, се постарах да го разбера, а не първосигнално да го оплюя. За някои от будещите спорове моменти бяха дадени допълнителни пояснения. Например, че сцената с пируващите не е от „Тайната вечеря“ от Да Винчи, а „Пирът на боговете“ от Ян Харменс ван Бийлерт (1635) — олимпийските богове празнуват сватбата на Тетида и Пелей, с коронясан Аполон в центъра на масата (не Исус Христос) и Дионис на преден план. Пределно ясно беше, че сцената по време на откриването е езическа, а не християнска. Най са ми смешни онези, които се самоизтъкват като много смели, защото не са харесали церемонията и по този начин били извън мейнстрийма на робуващите на политкоректността. Не е смелост да се придържаш към общоприетите традиционни правила. Прилагам първо снимка на картината от Ян Харменс ван Байлерт (1635): 

и снимка от сцената при откриването на Олимпиадата:

Ще добавя, че никакви спорове не желая да водя по този мой пост, защото от опит знам, че всеки остава на собственото си мнение. Лично аз няма да убеждавам никого, че не е прав. Държа и никой да не ме поучава, че аз греша.“

            За съжаление, независимо от предупреждението ми, доста хора влязоха в спор с мен и трябваше да им отговарям, за да не излезе, че нямам аргументи срещу техните.

Междувременно установих, че агенция Ройтерс разпространява една изопачена информация, фалшива новина, която започна да се тиражира по цял свят, включително и по БНТ 1. Затова отново сигнализирах във Фейсбук:

„На вниманието на всички, които бяха заблудени от дезинформацията, разпространена от агенция „Ройтерс“! Не отговаря на истината това, че организаторите на откриването на Олимпийските игри в Париж са се извинили заради скеч с Тайната вечеря. В самата публикация на „Ройтерс“ организаторите изразяват съжаление, ако някой се е почувствал засегнат, но не се извиняват, нито споменават Тайната вечеря. Това са внушения на автора на публикацията, подписал се като Karolos Grohmann, а оттам бяха тиражирани от други медии по света. Слагам линк към публикацията, в която режисьорът на спектакъла Тома Жоли лично обяснява, че изобщо не е имал предвид Тайната вечеря: Cérémonie d’ouverture des JO. Ето в превод неговите думи. Може да ги намерите в оригинал на френски в текста на публикацията. Тома Жоли: „Не съм се вдъхновил от християнската Тайна вечеря. На масата е Дионисий (Филип Катрин, боядисан в синьо). Той е там, защото е Богът на празника в гръцката митология. Богът на виното, коeто е една от гордостите на Франция, и баща на Секуана, богинята, свързана с река Сена. Идеята беше да пресъздадем езически празник с боговете на Олимп. Никога не съм имал желание да се подигравам и очерням когото и да било. Исках да направя церемония, която поправя грешки, която помирява и утвърждава ценностите на нашата Република: свобода, равенство, братство.“ И режисьорът добавя със съжаление: „От друга страна, ако някой използва работата ни и този момент на обединение, за да генерира отново разделение, омраза, която продължава да нараства, би било много жалко.“

             В медиите беше разпространена и друга информация, които впоследствие беше опровергана: че при откриването на игрите Селин Дион е пяла на плейбек и е получила за участието си 2 милиона долара. Сайтът „Грация“ опровергава това като уточнява, че изпълнението е било на живо, въпреки здравословните проблеми на певицата, и че хонорар тя не е взела. Били са поети само разходите за частния й самолет от Лас Вегас и за престоя й в хотел Роайал Монсо. Естествено, всеки сам ще избере на коя медия да вярва. Céline Dion en playback lors des JO de Paris ? La vérité

       Накрая ще се върна на широко обсъжданата картина от холандския художник Ян Харменс ван Байлерт, рисувана между1635 г. и 1640 г., както е отбелязано в сайта на музея в Дижон, където тя се съхранява. Musée Magnin. На нея виждаме съчетание на християнски и езически образи: ангелчета в небето и седналите край масата олимпийски богове. Не съм аз първата, която се досети, че самият художник е използвал изображението на Тайната вечеря, като е заменил Исус и апостолите му с езически богове. Дали това се е сторило кощунствено на неговите съвременници? Вероятно не, щом картината не е била унищожена. А ето че нашите съвременници са готови да разпънат на кръст режисьора Тома Жоли, защото инсценировката на „Пирът на боговете“ им се е сторила като пародия на Тайната вечеря. Май живелите преди четири века са били с по-разкрепостено мислене.

         В заключение: за мен хората, харесали церемонията по откриването на Олимпийските игри в Париж са широко скроени и отворени към новото, а отрицателите на спектакъла здраво са се вкопали в традиционното и се гордеят с това. Времето ще покаже чии разбирания ще вземат превес.    

Няма коментари:

Публикуване на коментар