Говорихме
си за това с писателя Атанас Раденски по време на Пролетния базар на книгата в
НДК. Проф. Раденски, освен че написа един много хубав роман, който излезе
миналата година – „На парти при президента“ (издателство
„Изида“), има успешна кариера като учен в университета
Чапман в Ориндж, край Лос Анджелис. Професорът е за кратко в България и
идването му съвпадна с Базара на книгата, където романът му отново се
продаваше. Стана дума, че у нас се налага авторите сами да рекламират книгите
си, защото повечето български издатели приемат, че ангажимент им се изчерпва
единствено с издаването на даден ръкопис. Има и изключения, но те са много редки в България.
-
В
Щатите е напълно нормално човек сам да рекламира себе си – каза ми проф.
Раденски. - Дори от теб се очаква да го
правиш, защото така показваш на другите на какво си способен.
И двамата обаче се съгласихме, че в
България на саморекламата се гледа, в най-безболезнения случай, с ирония.
-
Е,
добре, в Щатите нормално ли е някой автор да заяви публично: „Да знаете, че съм
написал невероятно хубава книга!“ – попитах недоверчиво.
-
Да,
там би изглеждало напълно нормално – потвърди той.
Не знам в това
отношение кога ще ги стигнем американците, но у нас и досега, когато някой
изтъква постиженията си, обикновено го коментират с популярната фраза: „Умряла
му е циганката, та затова сам се хвали.“ Не знам дали от политкоректност вече
„циганка“ не трябва да се замени с „ромка“, но ще се изгуби автентичността на
този колоритен стар нашенски израз. Българинът открай време е възпитаван да
бъде въздържан в самооценката си пред хората. Колко пъти ни повтаряха и в
училище, че „скромността краси човека“! А май не е точно така.
Помня как преди
много години в младежката ни компания едно момче, което слабо познавах,
спомена, че превежда Гонгора и Лорка. Първата ми мисъл беше: „Това момче се
хвали!“ Загледах го по-внимателно. Момчето беше много хубаво… С това хубаво
момче след месец ще отпразнуваме 34 години щастлив брак! Неведнъж съм си
мислила: „Ами ако той тогава не се беше похвалил пред всички, че превежда
Гонгора и Лорка, щях ли да се загледам в него и да го открия за себе си за цял
живот?“ Оттогава съм най-искрено убедена, че е добре човек да говори публично за
онова, което може да прави, пък дори в първия момент някой да го възприеме като
самохвалство.
Напоследък
виртуалните мрежи дават възможност на всеки да популяризира себе си, както
намери за добре. Въпросът е как точно го прави и да не би да постигне точно
обратния ефект. Намирам за напълно естествено автор да съобщи, че предстои
премиера на книгата му, да сподели рецензия за нея. Това си е самореклама, но я
възприемам под знаменателя „информация“, а не като самоизтъкване. Виж, ако някой се
впусне да отговаря на заядливи реплики по повод творчеството си и в
раздразнението си започне да обижда онези, които са го засегнали, ще си направи
антиреклама, че и смешен може да стане.
Саморекламата при
творците има и друга особеност. За всеки автор е важно отношението на колегите
му по перо към неговите изяви. Самата аз никога не бих „разприятелила“ във
Фейсбук хората, които не ми лайкват стиховете и откъсите проза, които
публикувам, или пък не идват на премиерите на книгите ми, но когато самите те
ме поканят на своя премиера, признавам, че няма да отида. Уважението трябва да
е взаимно. Така че и умело да се саморекламираш в социалните мрежи, ако самият
ти си проявявал незаинтересованост към творчеството на другите, рискуваш да не
срещнеш отклик от тяхна страна.
За мен добър
пример за ненатрапчива, но успешна самореклама е един млад писател, чието име
бих споменала само ако ми даде изричното си съгласие. На последния Базар на
книгата той ми каза радостно, че е успял да продаде доста бройки от новия си
роман. Разбира се, той има шанса да е част от екипа на издателство, което
винаги наема голям щанд на базара, и младият автор често застава зад този щанд,
за да помага при продажбата на книгите. Така има възможност да привлече
вниманието върху своя роман. Това действително е шанс, но дали друг на мястото
на младия писател би съумял да се възползва от него? От опит знам, че когато някой непознат потенциален читател те попита за какво се
разказва в книгата ти, много е трудно да му отговориш така, че да го заинтригуваш.
А младият писател, за когото разказвам, го умее. Наблюдавала съм как продава книги, защото се
познаваме и ми е приятно да си приказвам с него. Той успява да запали интереса на
посетителите пред щанда към онова, което е написал. Ако обаче забележи, че човекът
в даден момент губи интерес към книгата му, той веднага препоръчва друга и не
скъпи хубавите думи за нея и за автора й. Това е разковничето: да говориш за
себе си, но да не досаждаш със себе си, да цениш сътвореното от теб, но да не
подценяваш сътвореното от други. Иначе ще се превърнеш в самовлюбен кандидат за
слава, а такива на никого не са симпатични.
Ето на какви
умения трябва да се учат писателите у нас, докато и тук не се появят литературни агенти, които да се заемат професионално с популяризирането на авторите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар