събота, 11 януари 2020 г.

Отличието ми от Съвета на мароканките по света



За мен 2020 г. започна много добре – с отличието, което ми бе дадено от Съвета на мароканките по света на 3 януари по време на първия Дипломатически културен салон в резиденцията на Н.Пр. г-жа Закиа Ел Мидауи, посланик на Кралство Мароко у нас. Получих го за организирането на двете Вечери на мароканската поезия и преводите на стохове от марокански поети франкофони, както и за публикациите ми за Мароко на сайта ни. 
Интересна е предисторията на тази награда.
Председателка на Съвета на мароканките по света е Надя Якин - медиен експерт, режисьор и сценарист, консултант по въпросите на имиграцията и жените. Срещнах я за първи път през 2018 г., когато тя дойде в София, за да участва в първата Вечер на мароканската поезия в България, организирана по идея на нашата фондация „Европа и светът“ съвместно с посолството на Кралство Мароко в София. Тогавашната съветничка в посолството, г-жа Малика Ел Хадад, която познаваше Надя Якин като талантлива поетеса и като граждански активна личност, ни препоръча нейни стихове да прозвучат на тази поетична вечер, а председателстваната от нея Мароканско-германската асоциация за култура и интеграция да стане съорганизатор на събитието. Стиховете на Надя и на още четирима марокански поети и поетеси преведе от арабски език поетът и преводач Хайри Хамдан, а поетичните творби на петима марокански автори, пишещи на френски, преведох аз.
Съвместните проекти с международно участие изискват по-специални усилия. Организирайки събитието в София, поддържах постоянна връзка с Н.Пр. Закиа Ел Мидауи и с г-жа Малика Ел Хадад. Това ставаше на френски език. Само че другият съорганизатор на Вечерта на мароканската поезия, Надя Якин, не беше франкофонка. Чуждият език, който владее, е немски, защото живее в Германия. Затова се наложи контактите с нея да осъществява Хайри Хамдан на родния й арабски език. Бих обобщила, че подготовката на това събитие беше истинско организационно и лингвистично предизвикателство.    
Работните езици по време на Първата вечер на мароканската поезия в София на 1 юни 2018 г. бяха арабски, български и френски. Поетесите Надя Якин и специално пристигналата от Рабат Фатема Шахид прочетоха своите стихотворения в оригинал, а впоследствие те прозвучаха и в превод на български.
Големият интерес, който предизвика първата Вечер на мароканската поезия в България стана причина фондация "Европа и светът" и посолството на Кралство Мароко да организират втора мароканска поетична вечер в София.
Неслучайно Надя Якин е избрала за място на първия Дипломатически културен салон именно София, където Мароко има толкова активен и подкрепящ културното общуване между народите посланик в лицето на Н.Пр. Закия Ел Мидауи.
По време на събитието на 3 януари Надя Якин й връчи специалното отличие под формата на златна звезда „Жена дипломат и интелектуалка“ от името на Съвета на мароканките по света. Н.Пр. Закия Ел Мидауи получи и плакет от председателя на Съюза на българските писатели за Боян Ангелов за приноса й за българо-мароканското литературно сътрудничество.
Повече информация за първия Дипломатически културен салон и за наградите, които бяха раздадени на 3 януари 2020 г., може да прочетете на сайта ни www.evropaworld.eu:
Накрая ще споделя само, че всъщност аз можеше и да не получа това отличие. Обикновено информацията за повечето награди изтича предварително. Няколко месеца преди събитието в София вече се знаеше, че посланичката на Кралство Мароко у нас, както и поетът и преводач Хайри Хамдан, ще получат награда от международна организация, ръководена от Надя Якин. Беше близко да ума, че това ще стане най-вече заради организирането на Вечерта на мароканската поезия на 1 юни 2018 г., в която съорганизатор и участник беше Надя Якин. Само че през цялото време, докато подготовяхме събитието, връзката ми с Надя се осъществяваше чрез Хайри и в крайна сметка тя сигурно изобщо не беше разбрала, че идеята за тази първа Вечер на мароканската поезия в България я предложих аз, в качеството ми на председател на фондация „Европа и светът“ и поетеса. Награда за мен не беше предвидена. Случват се такива работи.


Затова бях приятно изненадана, когато на самото събитие на 3 януари в София получих плакет на Съвета на мароканските жени. Връчи ми го г-жа Фузиа Ал Джайдани, художничка, съветник в организацията, Посланик на мира и добрата воля. Била съм наградена по препоръка на Н.Пр. г-жа Закиа Ел Мидауи! 
Има хора, които държат приносът на всеки да бъде оценен.
  



   Благодаря на колегата Красимир Пеков от списание "Черно и бяло" за хубавите снимки от награждаването ми. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар