вторник, 20 август 2013 г.

ЖАНА Д’АРК

От една година имам профил във Фейсбук и вече съм наясно какви стихотворения събират най-много „лайквания”. Бих определила тази масово харесвана поезия като „приятна”. На повечето читатели точно това им допада, т.е. натам върви светът и аз приемам фактите такива, каквито са. Питам се дали у някои поети от моето поколение имаше повече вътрешен драматизъм, защото живеехме във време, когато, пишейки без да спазваме повелите на социалистическия реализъм, рискувахме да бъдем заклеймени или напълно игнорирани? За себе си мога да кажа, че в годините на младостта ми, когато моите стихове все пак биваха публикувани, макар и след дълъг престой в редакциите, те бяха харесвани от мнозина. Днес, в реалността на Фейсбук, вече не е така.  Дали става въпрос за разлика в житейските нагласи или за естетически различия на новото време? Не ми се ще да се задълбочавам в такива мисли. Но изпълнявам молбата на скъпи за мен хора, които ме подканят да споделям още свои стихове. Това е едно от любимите ми някогашни стихотворения. Често го рецитирах на студентски литературни четения и неизменно бе посрещано с аплодисменти. Сега знам, че няма да бъде така. И все пак, не е ли любопитно какви стихове са се харесвали на студентите през 70-те години на миналия век, а днес във Фейсбук им обръщат внимание само шепа фенове!?  

ЖАНА ДАРК

Мой любими кралю, спокойно ли спите,
уморен от поредната светска наслада,
или даже насън си държите ушите,
да не чуете пукот на пламнала клада?

Спите, Сир...Спете, Сир! А сънят Ви полека
мойта вяра и преданост сляпа зачерква.
Интересно, какво ли изпитва човека,
който верния воин принася във жертва?

Интересно, какво ще направи, когато
се наложи отново да моли: „Спаси ме!”
Най-жестоко е, Сир, че сега, пред тълпата,
гибелта ще посрещна със Вашето име –

нека всички помислят, че Вие сте с мене,
та смъртта ми поне да не бъде нелепа.
После, Сир, за пред бъдещите поколения,
ще въздъхнете скръбно над моята пепел.

1977 г.
Гергина Дворецка
от стихосбирката „Човекът, когото си чакал”, 1990г., изд.”Хр.Г.Данов”, включено и в „Сняг и нежност” – избрани стихотворения, 2007г., „Издателско ателие Аб”




Няма коментари:

Публикуване на коментар