сряда, 20 юли 2016 г.

Мисли за Европа по повод една радиогодишнина


 Сигурно всяка година на днешната дата ще си спомням как на 20 юли 1990 г. направих по програма „Христо Ботев“ първото си европейско предаване. В продължение на 7 г. то се наричаше „Младежта среща Европа“, от март 1998 г. стана „Европейски проекти“, а след ноември 2011 г. се излъчваше със заглавието „Европа без граници“ до 17 септември 2014 г., когато напуснах Радиото.
През 39-годишния ми стаж като журналистка в БНР това не беше единственото ми авторско предаване, но пък е единственото, което продължи близо четвърт век. Историята му беше свързана с перипетии, на които в момента не искам да се връщам, но слава богу – преодолявах ги успешно. През първите години шефовете, а и доста колеги гледаха на това предаване като на чудата птица, която в никакъв случай не им приличаше на лястовица, т.е. на предвестник. Дори нерядко иронизираха поздрава, с който започвах: „Здравейте, млади европейци!“ После, когато през 1995 г. България официално подаде молба за членство в Европейския съюз, темата за европейската интеграция вече не изглеждаше толкова имагинерна, а 2-3 г. по-късно направо започна да става модна. Желаещите да правят такива предавания се нароиха. Това беше добре, защото ме стимулираше да измислям нови начини да заинтригувам слушателите с тематика, която от почти непозната постепенно започваше да се превръща в банална. 
Приятно ми е, че и досега има хора, които ми казват, че това предаване им липсва. Нямах нищо против някой колега да продължи да го прави след мен, но ръководството на програмата прецени, че то е твърде авторско и друг не може да влезе в ролята на негов водещ.
Преди една година бях решила, след като минат ваканционните месеци, да организирам специално събитие, с което да отбележа 25-годишнината на европейското си предаване – въпреки че вече не се излъчва, то си остава част от историята на БНР, макар че шефовете ми винаги са се правили, че не го забелязват. В края на лятото миналата година обаче, когато неочакваният поток от бежанци заля Европа, а европейските институции реагираха не особено адекватно, ентусиазмът ми за отбелязване на годишнината се изпари и никога повече не се върна… Спомням си как в началото на септември дни наред гледах като хипнотизирана по телевизията или в интернет масите от хора, които преминаваха през Европа и целенасочено се стремяха към най-богатите й страни. Ужасявах се от купищата боклуци, трасиращи пътищата на прииждащите, и все се надявах, че някъде там, в Брюксел, някой ще надигне глас и любезно, но твърдо ще обясни на кандидатите за убежище, че не може да газят наред, че не бива да хвърлят храна, дадена им от състрадание, че е редно да показват уважение към тази наша Европа, която е готова да ги приюти. Разбира се, не всички мигранти се държаха по този шокиращ начин, но онези, които го правеха, не бяха малко. А европейската администрация си мълчеше. Очаквах от нея да защити достойнството на Европа, вместо това започнаха едни абстрактни договорки за прехвърляния на мигранти от една страна в друга, като че ли ставаше дума за размествания на кукли в детската стая. Още повече се изумих, когато за един период от време всеки, който си позволеше да изкаже някаква критика към поведението на мигрантите, беше обвиняван в нетолерантност. Един румънски политик каза по този повод: „Предпочитам да ме смятат за расист, отколкото за глупак.“ Сериозно се замислих над думите му и в крайна сметка реших, че самата аз бих предпочела да ме смятат за глупак, но не и за расист. И дълго време не написах нищо по тази тема. Докато не се случиха издевателствата над жени в Новогодишната нощ в Кьолн…    
 Нямам намерение да навлизам в подробности за станалото в ЕС от една година насам, но накрая дойде и Брекзит. Лично аз предпочитам да го произнасям и пиша така, а не Брексит, както е по-правилно. Брекзит ми напомня по звучене „екзод“ – така се нарича последната част в древногръцката трагедия, в която идва развръзката. Брекзид за мен беше стряскаща развръзка. Какво ще последва в Европейския съюз след нея? Тепърва ще видим.
Имах в Радиото един колега звукорежисьор, много интелигентен и начетен човек, който, когато сме работили заедно за европейското ми предаване, често ми е казвал: „Знам, че ще съм жив да видя разпадането на Европейския съюз!“ Произнасяше го толкова убедено, че не се впусках в спорове, а в мен светваше сигнална лампичка.
Сега се питам дали Брекзит не е начало на развръзка за целия ЕС и никак не искам да е така. Защото сърцето ми не може да се откаже от идеята за обединена Европа, а и защото са известни всички плюсове от една такава Европа. Стига администрацията в Брюксел да действа адекватно.
Днес, когато отбелязвам за себе си 26 г. от излъчването на първото ми предаване „Младежта среща Европа“, си мисля, че такива предавания ще са нужни и в бъдеще, за да следят отблизо какво става в ЕС. Слава богу, че ги има в различни медии. Самата аз исках да продължа моето предаване в интернет радиото, което сме замислили да правим. Не бързам, защото се оказа, че микрофонът не ми липсва, но оставам вярна на темата за Европа без граници.  


Няма коментари:

Публикуване на коментар