понеделник, 24 февруари 2014 г.

Странности с броя преглеждания в интернет

Може на някого да се стори дреболия това, за което ще пиша сега, но за мен не е без значение може ли да се вярва на цифрите, които посочват колко на брой са преглежданията на даден материал, публикуван в интернет сайт. Нормално е тези цифри да са показател за интереса, който въпросният материал предизвиква. А дали някой би могъл да ми отговори как е възможно броят преглеждания да намалява периодично?
         Открих, че това се случва с мои материали в сайта на БНР. Може би изобщо нямаше да обърна внимание на това, но разликата в цифрите в един момент ме шокира. Беше ми интересно от време на време да поглеждам колко хора са отделили внимание на интервюто, което направи с мен в „Артефир” по „Хр.Ботев” водещата Дарина Маринова по повод новата ми книга „Балада за птицата Феникс” – то беше публикувано в сайта на програмата на 24.01.т.г. В началото на февруари броят преглеждания достигна 1046. Запомних цифрата, първо защото преминаването на 1000 вече е повод за удовлетворение, а 4 и 6 са едни от любимите ми числа по лични причини. Вечерта отново с любопитство погледнах в сайта и тогава забелязах, че преглежданията на същото интервю вече са... 986! Заинтригувах се и продължих да наблюдавам промяната в цифрите. На следващия ден бяха вече 975! Т.е. продължаваха да намаляват.
         Не съм дребнав човек, намирам за излишно да разпиляваме емоции за незначителни неща, но за мен беше важно да вярвам, че въпросните цифри се натрупват автоматично и по тази причина са обективни. А разколебаването на тази моя вяра предизвика у мен шок и то дотолкова силен, че направих нещо, с което в друг случай не бих се занимавала: започнах периодично да записвам броя преглеждания на това интервю. Известно време цифрата нарастваше плавно и на 12.02. достигна 1132, но още същия ден изведнаж стана 1079, т.е. с 53 по-малко! После намаля още с 2 и вече беше 1077! На следващия ден стигнаха до 1089 и веднага след това цифрата падна на 1082. Та така и до днес – с променливи цифри, винаги с тенденция към намаляване, след като е достигната по-висока бройка.
         Междувременно реших да хвърлям поглед и към други мои материали в сайта на БНР и открих същата тенденция към намаляващ брой на преглежданията. Например, авторската ми рубрика „Европа се смее” в предаването ми „Европа без граници” беше достигнала 583 и час по-късно цифрата стана с 30 по-малко - 552! През следващите дни преглежданията станаха 577 и изведнаж - 562. Така е и с рубриката ми „Евромъдрост” за пословиците на европейските народи и със „Стани полиглот”, където се популяризира по интерактивен начин изучаването на европейските езици и т.н.
         Зададох на колеги от нашия сайт въпроса на какво може да се дължи  явлението с намаляващите по брой преглеждания и те казаха, че нямат обяснение. Аз пък си мисля, че обяснението е в някакъв вид намеса на администратора на сайта. Ако някой има друго предположение и иска да го сподели, ще ми бъде интересно.
         Дотогава ще си мисля как това, което току-що описах, е нагледен пример за ставащото в БНР, където някои хора каквото и да правят, каквито и професионални успехи да постигат, са обречени да мине една уравниловъчна косачка, която да подреже всичко, надигнало се по-високо, така че да не се отличава от основната маса.

         Разбира се, отново ще хвърлям поглед към броя преглеждания на даден материал, но вече няма да ги смятам за обективна истина, поради гореизложените факти! Тук прилагам линк към интервюто, за което стана дума. В момента, 24.02.14 г. пише, че броят преглеждания е 1125. След време вероятно цифрата ще бъде по-малка.

Няма коментари:

Публикуване на коментар