понеделник, 22 март 2021 г.

За Мария Бакалова и хъркащата Сандра Бълок

 Когато наскоро писах за големия талант на Мария Бакалова в ролята на Тутар от филма „Борат 2“ и оспорих някои неоснователни критики към нея, за моя радост, доста хора се съгласиха с аргументите ми. Очевидно, не всички, но поне не станах обект на остри словесни нападки. Имаше обаче спорадични мнения колко е срамно една жена да се показва във вида, в който виждаме Тутар на бала на дебютантките в края на танца с баща й – че героинята е в месечен цикъл. Как се е съгласила нашата актриса да се снима в толкова отблъскващ вид!

Затова ще се върна отново на примера, който ми дойде наум покрай ролята на Мария Бакалова - как в романтичния филм "Срок за влюбване" (оригинално заглавие Two Weeks Notice) Хю Грант се беше надвесил над спящата Сандра Бълок, а тя стръвнишки изхърка. Признавам, че когато за първи път видях тази сцена, доста се стреснах и си помислих: защо тази красива известна актриса се е съгласила да я покажат в толкова пародийна ситуация. Вярно, че филмът е комедия, но романтична! В нея основният сюжет е за влюбването на двамата главни персонажи. Защо му беше трябвало на Марк Лорънс, режисьор и сценарист на филма, да окарикатурява героинята на Сандра Бълок, която не е някакво примитивно момиченце, буквално извадено от кочината като Тутар, а свръхинтелигентна, образована жена? Честно казано, и досега нямам отговор на този въпрос. Да показваш в комедия, че някой хърка, е доста примитивен начин да разсмееш публиката. Ако обаче хъркащият е жена, става доста конфузно. Поне така ми се стори на първо гледане. Тъй като много харесвам "Срок за влюбване" и съм го гледала безброй пъти, забелязах, че и на друго място във филма Сандра Бълок похърква – когато героят на Хю Грант я буди посред нощ, защото му е хрумнало да се консултира за пореден път с нея (снимката по-долу).

И пак се питам не е ли имало капчица суета у актрисата, та се е съгласила да я показват като едно същество с нежна визия, което издава грозни звуци насън. Колко несъвместимо с представата за романтичния образ на жената! По времето, когато е сниман филмът, Сандра Бълок вече е утвърдена звезда, т.е. не е трябвало да прави компромиси и да се съгласява с всяка приумица на режисьора, за да пробие в киното и все пак е приела да бъде окарикатурена. Нека просто приемем, че една талантлива актриса е готова на всякакви предизвикателства, влизайки ролята си, както го е направила и Мария Бакалова като Тутар.

Не по-малко конфузен за Сандра Бълок е и друг епизод от "Срок за влюбване". На едно парти героинята й, която обича доста да си похапва, се беше тъпкала с какво ли не и на връщане в колата изпита неудържима нужда да се облекчи. Имаше задръстване и тя се втурна между колите, намери спасение в една каравана, пъхна се в тоалетната, а Хю Грант услужливо се опитваше да отвлече вниманието на домакините от звуците, които се разнасяха оттам. Та да не си мисли Саша Барън Коен, че е първопроходец в показването на неща, дето не е прието да се виждат във филм!  

Киното отдавна показва детайли от прозата на живота, от които в нашата цивилизация се свеним. Някои от тях изобщо не са естетични нито за окото, нито за ухото. Помня колко бях изумена, когато в края на 70-те гледах филма на братя Тавиани „Бащата господар“ и в него двама герои (мъже) пърдяха, доейки овцете. По-късно съм чувала такива неестетични звуци и в други филми, та попривикнах. Ами колко пъти сме виждали филмови персонажи да повръщат! Наистина отврат! Обаче това се случва в живота и ни го показват на екрана.

Да се върнем на образа на жената в киното. Какво ще кажете за така любимите на режисьорите от всякакви националности сцени как жена ражда: неистово крещене, разкривено от болка лице. Красиво ли е? Никак. Но в толкова много филми има такива сцени и никой не ги критикува. Майка ми, лека й пръст, ги намираше за изключително отблъскващи и отказваше да ги гледа - може би защото й напомняха колко трудно ме е родила. Аз също никак не ги харесвам, макар че родих нормално трудно. Е, щом на зрителите постоянно се предлага гледката на раждаща жена, толкова ли е фатално да се види на екрана нагледно доказателство, че едно младо момиче вече може да стане майка? Просто размишлявам.

Има и друг момент от филма „Борат 2“, заради който Мария Бакалова отнесе много критики на видни български културтрегери: интервюто с Рудолф Джулиани. Точно заради него режисьорът Иван Добчев подхвърли грозната си реплика, че младата актриса имала опит „как да се слагаш – на мъже или на публиката.“ Гледайте специално тази част от филма! В нито един момент героинята на Мария не се „слага“ на известния адвокат и политик. Напротив, държи се като притеснена неопитна журналистка. Нищо предизвикателно няма нито в поведението й, нито в облеклото й. Какво е виновна, че погледът на събеседникът й заблестява? Тя ли му предлага телефонния си номер? Не, той й го иска! Чия е вината, че някой забравя каква позиция заема в държавата и си позволява поведение, несъвместимо с тази позиция?   

Очевидно по политически причини Мария Бакалова и Рудолф Джулиани са номинирани за антинаградата „Златна малинка“ в категорията за най-лошо екранно партньорство. Само че далеч по-важно е, че нашата актриса е номинирана за „Оскар“ за поддържаща роля. Впрочем, единствената засега актриса, която е получавала в една и съща година (2010-а), и двете награди, е Сандра Бълок – „Оскар“ за най-добра актриса в „Сляпата страна“ и „Златна малинка“ за ролята си в „Луда по Стийв“. Дали Мария Бакалова ще повтори това? Във всеки случай, ако бъдещата й филмова кариера е като тази на Сандра Бълок, никак не би било зле!

На добър час, Мария!   

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар