Когато наскоро писах за големия талант на Мария Бакалова в ролята на Тутар от филма „Борат 2“ и оспорих някои неоснователни критики към нея, за моя радост, доста хора се съгласиха с аргументите ми. Очевидно, не всички, но поне не станах обект на остри словесни нападки. Имаше обаче спорадични мнения колко е срамно една жена да се показва във вида, в който виждаме Тутар на бала на дебютантките в края на танца с баща й – че героинята е в месечен цикъл. Как се е съгласила нашата актриса да се снима в толкова отблъскващ вид!
Затова ще се върна отново на примера, който
ми дойде наум покрай ролята на Мария Бакалова - как в романтичния филм
"Срок за влюбване" (оригинално заглавие Two Weeks Notice) Хю Грант се беше надвесил над спящата Сандра Бълок, а тя
стръвнишки изхърка. Признавам, че когато за първи път видях тази сцена, доста
се стреснах и си помислих: защо тази красива известна актриса се е съгласила да
я покажат в толкова пародийна ситуация. Вярно, че филмът е комедия, но
романтична! В нея основният сюжет е за влюбването на двамата главни персонажи.
Защо му беше трябвало на Марк Лорънс, режисьор и сценарист на филма, да
окарикатурява героинята на Сандра Бълок, която не е някакво примитивно
момиченце, буквално извадено от кочината като Тутар, а свръхинтелигентна,
образована жена? Честно казано, и досега нямам отговор на този въпрос. Да
показваш в комедия, че някой хърка, е доста примитивен начин да разсмееш
публиката. Ако обаче хъркащият е жена, става доста конфузно. Поне така ми се
стори на първо гледане. Тъй като много харесвам "Срок за влюбване" и
съм го гледала безброй пъти, забелязах, че и на друго място във филма Сандра
Бълок похърква – когато героят на Хю Грант я буди посред нощ, защото му е
хрумнало да се консултира за пореден път с нея (снимката по-долу).
И пак се питам не е ли имало капчица суета у актрисата,
та се е съгласила да я показват като едно същество с нежна визия, което издава
грозни звуци насън. Колко несъвместимо с представата за романтичния образ на
жената! По времето, когато е сниман филмът, Сандра Бълок вече е утвърдена
звезда, т.е. не е трябвало да прави компромиси и да се съгласява с всяка
приумица на режисьора, за да пробие в киното и все пак е приела да бъде
окарикатурена. Нека просто приемем, че една талантлива актриса е готова на
всякакви предизвикателства, влизайки ролята си, както го е направила и Мария
Бакалова като Тутар.
Не по-малко конфузен за Сандра Бълок е и друг
епизод от "Срок за влюбване". На едно парти героинята й, която обича
доста да си похапва, се беше тъпкала с какво ли не и на връщане в колата изпита
неудържима нужда да се облекчи. Имаше задръстване и тя се втурна между колите,
намери спасение в една каравана, пъхна се в тоалетната, а Хю Грант услужливо се
опитваше да отвлече вниманието на домакините от звуците, които се разнасяха
оттам. Та да не си мисли Саша Барън Коен, че е първопроходец в показването на
неща, дето не е прието да се виждат във филм!
Киното отдавна показва детайли от прозата на живота,
от които в нашата цивилизация се свеним. Някои от тях изобщо не са естетични нито
за окото, нито за ухото. Помня колко бях изумена, когато в края на 70-те гледах
филма на братя Тавиани „Бащата господар“ и в него двама герои (мъже) пърдяха, доейки овцете. По-късно съм чувала такива
неестетични звуци и в други филми, та попривикнах. Ами колко пъти сме виждали филмови
персонажи да повръщат! Наистина отврат! Обаче това се случва в живота и ни го
показват на екрана.
Да се върнем на образа на жената в киното. Какво
ще кажете за така любимите на режисьорите от всякакви националности сцени как жена
ражда: неистово крещене, разкривено от болка лице. Красиво ли е? Никак. Но в толкова
много филми има такива сцени и никой не ги критикува. Майка ми, лека й пръст, ги
намираше за изключително отблъскващи и отказваше да ги гледа - може би защото й
напомняха колко трудно ме е родила. Аз също никак не ги харесвам, макар че родих
нормално трудно. Е, щом на зрителите постоянно се предлага гледката на раждаща жена,
толкова ли е фатално да се види на екрана нагледно доказателство, че едно младо
момиче вече може да стане майка? Просто размишлявам.
Има и друг момент от филма „Борат 2“, заради
който Мария Бакалова отнесе много критики на видни български културтрегери:
интервюто с Рудолф Джулиани. Точно заради него режисьорът Иван Добчев подхвърли
грозната си реплика, че младата актриса имала опит „как да се слагаш – на мъже
или на публиката.“ Гледайте специално тази част от филма! В нито един момент
героинята на Мария не се „слага“ на известния адвокат и политик. Напротив,
държи се като притеснена неопитна журналистка. Нищо предизвикателно няма нито в
поведението й, нито в облеклото й. Какво е виновна, че погледът на събеседникът
й заблестява? Тя ли му предлага телефонния си номер? Не, той й го иска! Чия е
вината, че някой забравя каква позиция заема в държавата и си позволява поведение,
несъвместимо с тази позиция?
Очевидно по политически причини Мария
Бакалова и Рудолф Джулиани са номинирани за антинаградата „Златна малинка“ в
категорията за най-лошо екранно партньорство. Само че далеч по-важно е, че
нашата актриса е номинирана за „Оскар“ за поддържаща роля. Впрочем,
единствената засега актриса, която е получавала в една и съща година (2010-а), и двете награди, е
Сандра Бълок – „Оскар“ за най-добра актриса в „Сляпата страна“ и „Златна
малинка“ за ролята си в „Луда по Стийв“. Дали Мария Бакалова ще повтори това?
Във всеки случай, ако бъдещата й филмова кариера е като тази на Сандра Бълок, никак не би било зле!
На добър час, Мария!
Няма коментари:
Публикуване на коментар